vineri, 31 ianuarie 2014

Umorul lui Topîrceanu și al nostru

Patru sînt atitudinile critice de referinţă provocate de spiritul umoristic al poeziei lui Topîrceanu. Ibrăileanu îi reproşează inteligenţa. În viziunea sa, elanul sentimentului cenzurat de inteligenţă îşi pierde lirismul. Ralea, dimpotrivă, consideră cenzura inteligenţei ca fiind creatoare. Poezia nu se poate face numai cu spirit, aşa cum nu se poate face numai cu sentiment. Primeşte, însă, cu braţele deschise îmbinarea lor. Topîrceanu a realizat o îmbinare de tip clasic a spiritului şi sentimentului. Clasic? Umorul lui Topîrceanu nu aparţine, după opinia lui Lovinescu, poeziei, ci unei inteligente simulări a calităţii poetice. Literatura umoristică, fără îndoială, căreia nu i se pot nega spiritul, arta; ceea ce scrie Topîrceanu ar fi numai o degradare a poeziei, o confuziune între convenţia poeziei şi umor, aparţinînd de literar dar nu şi de lirism. Călinescu încearcă să împace contrariile pentru a salva evidenţa că, poezie sau nu, literatura lui Topîrceanu e agreabilă, place. Mai ales parodiile: „Inteligenţă critică? E prea puţin. Avem de-a face cu un mimetism superior care presupune putinţa de a trăi pe felurite chei muzicale”. Dar „poezia umoristică” e un nonsens: „Orice umor ce nu e însoţit de marea reprezentare grandioasă caricaturală ori înecat în sentiment nu aparţine poeziei. Prin urmare, acum putem pune întrebarea mai lămurit: este Topîrceanu un mare evocator de lumi groteşti, joviale; este el măcar un liric maliţios? Sau numai un cronicar vesel? Că nu este numai un cronicar ne dovedesc citatele din parodii, în care puterea de a se înfăşura în viziunile altuia şi de a le diforma cu gravitate este remarcabilă”. Aşadar autor de vesele cronici rimate în tradiţia bicefalului A. Mirea, Topîrceanu este poet în exerciţiile sale parodice. Abia aici umorul său îşi găseşte, cu împrumut, o viziune. Cronica vesel-rimată a micilor evenimente prozaice ori lirice produce o plăcere vulgară, asemenea cîntecului de lume care place şi el vulgului, aceasta neînsemnînd, însă, că valoarea muzicii lui Mozart este anulată.
Interesant — şi oarecum surprinzător — este faptul că George Topîrceanu a fost, în ciuda culturii lui modeste, preocupat de teoria rîsului şi a umorului. Ţine prin 1927-1928 o conferinţă: Problema rîsului şi umorul românesc, încearcă şi o definiţie a specificului românesc al humorului şi rîsului. Nu exagerează. Bunul simţ, care îl face în cele din urmă simpatic, îl apără de ridicol. Pentru cititorul de azi este semnificativă persistența relaţiei pe care Topîrceanu nu încetează o clipă să o facă între umor şi rîs: „Cînd zici despre un om — fie el scriitor, fie simplu cetăţean — că are humor, toată lumea înţelege că acel om are darul de a face, cu intenţie, eu bună ştiinţă, pe semeni să rîdă”.
Aceasta era limita cea mare a inteligenţei lui Topîrceanu. Astăzi nici un spirit cît de cît bine cultivat nu mai asociază umorul rîsului. Umorul şi-a cîştigat independenţa spirituală. Nu mai este înţeles ca un mijloc prin care se produce rîsul, ci ca o atitudine intelectuală. Nici măcar rîsul nu mai e acceptat ca un efect al umorului. Spiritul modern distinge între umor, ironie şi rîs, chiar dacă nu le poate defini. Ceea ce nu înseamnă că, pentru (ab)uzul intern al acestor însemnări, nu putem propune trei definiţii: umorul este o atitudine de superioritate a subiectului faţă de obiectul vorbirii-scrierii; ironia este subminarea retorică ori existenţială a oricărei superiorităţi (a subiectului şi a obiectului) prezente în discurs ori în conştiinţă; iar rîsul este un efect de surpriză pe care îl induce descoperirea spontană a superiorităţii subiectului faţă de un alt subiect sau obiect. Topîrceanu reprezintă în poezia noastră încercarea umorului de a produce rîs.

Ioan Buduca
(Din Almanahul Flacăra 1986)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu