sâmbătă, 1 februarie 2014

Un grafician uitat: Marin lorda părintele lui Haplea

Distins reprezentant al intelectualităţii româneşti acest „glob-trotter” al creaţiei artistice, care a fost Marin Iorda, a desfăşurat o activitate ce „nu s-a depănat pe o singură linie şi nu s-a scurs într-o singură direcţie, ci a fost felurită şi multilaterală”.

În decursul existenţei sale am avut revelaţia unei faţete noi a unui artist cu o multilateralitate de-a dreptul paradoxală.
Într-adevăr, s-a scris foarte mult despre acest artist, dar numai în timpul vieţii sale.
De ce după trecerea sa în nefiinţă a fost dat uitării? Căci cu adevărat acest om a fost unul dintre pionierii filmului de desen animat, al filmului artistic, a graficii şi de ce nu a iniţierii unui nou gen în abordarea şi tratarea operelor dramatice la noi în ţară.
S-a născut la 1 septembrie 1901, în Bucureşti, pe o străduţă aflată la hotarul a trei mahalale celebre: Moşilor, Obor, Pantelimon. Tatăl său era fiul unui cizmar din comuna Pogoanele Buzău, care s-a strămutat în Capitală unde a deschis împreună cu alţi cinci fraţi ai săi un fel de cooperativă familială pe care sperau ca apoi s-o mărească şi să deschidă pe lîngă ea un magazin de încălţăminte.
Mama, pe numele său de fată Comana Paraschiv se trăgea din satul Uleşti Ialomiţa.
Dar se pare că micul Marin l-a moştenit pe străbunicul său dinspre tată pe nume Erimia, care avea obiceiul să-şi cioplească diferite obiecte din lemn pentru ornamentarea gospodăriei.
De Ia tatăl său aude pentru prima dată de circ, teatru, de Hamlet, Nottara.
În 1908 este înscris la şcoala primară „Principele Ferdinand” de pe bulevardul cu acelaşi nume şi imediat după terminarea acesteia, părinţii hotărîţi să facă din el un om învăţat îl înscriu la gimnaziul „Gheorghe Şincai”, unde a fost elev timp de trei ani, după care războiul va destrăma „visul părinţilor mei de a-şi face din fecior un om învăţat”.
În toată perioada războiului, diferenţele de păreri în legătură cu viitoarea carieră a artistului în devenire fac ca relaţiile sale cu părinţii să devină din ce în ce mai reci. Tatălui i-ar fi plăcut ca fiul său să urmeze o şcoală militară, pe cînd mama credea că îi va sta mult mai bine într-o rasă preoţească.
Dar era deja prea tîrziu, tînărul Iorda începuse deja să scrie, să deseneze „asasinînd” redacţia Revistei copiilor şi a tinerimii cu proză, versuri şi desene, aşteptînd cu nerăbdare să-şi vadă numele tipărit şi... şi l-a văzut la... poşta redacţiei unde era înştiinţat că a cîştigat concursul de versuri şi drept premiu primea un abonament la revista pe care şi-o dorea cu atîta ardoare.
Între timp continuă ucenicia Ia un atelier de tîmplărie, la un zincograf şi un cizmar, dar, „parcă tot mai mult mă îmbia să stau la masă şi să scriu poveşti, să desenez ilustraţii de carte, caricaturi”.
În 1917 încă mai oscila între meseria de pictor şi cea de scriitor. Purta haine negre civile, lavalieră, pălărie cu boruri mari, îi cunoscuse pe I. Peltz, T. Vianu, L. Rebreanu şi Alex. Macedonski, în casa căruia fusese de cîteva ori la cenaclu.
La 18 ani dă admiterea la şcoala de Belle-Arte şi din şaptezeci de candidaţi intră al treisprezecelea.
Urmează cursurile de sculptură, unde-i are ca profesori pe Mirea, Stork şi Paciurea.
Probabil că numărul treisprezece nu i-a fost norocos, deoarece se vede nevoit să renunţe la şcoală din lipsa fondurilor pentru hrană şi îmbrăcăminte care îi lipseau, datorită relaţiilor reci ce se instauraseră între părinţi şi fiu.
Graţie pungii generoase a lui C. G. Costa-Foru, Revista Copiilor îşi reia activitatea după întreruperea din timpul războiului, revistă la care se va angaja Iorda „şi tot graţie aceleiaşi generozităţi m-am înfiinţat şi eu tot mai des la masa lui”, ba o vreme chiar a locuit în casa acestuia de pe Aleea Mitropoliei, ocazie cu care i-a cunoscut pe I. Slavici, G. Galaction, V. I. Popa, Ion Pas, H. Kiriţescu, I. C. Vissarion.
Din 1920 face parte din redacţia revistei, scrie şi mai ales desenează în fiecare număr.
În 1924 este chemat să participe alături de N. Batzaria la înfiinţarea şi conducerea revistei pentru copii Dimineaţa copiilor. Acum ia naştere şi faimosul personaj care sub numele de Haplea avea să încînte generaţii de copii.
Colaborează la Adevărul literar sub conducerea lui Ioan Slavici şi apoi sub cea a lui A de Hertz, la cotidianul de teatru şi artă Rampa, unde publică caricaturile actorilor şi scriitorilor din acea vreme. Tot acum apare şi revista umoristică „Di Granda” la care, de asemeni, colaborează alături de V. I. Popa.
Participă ca membru fondator Ia „Salonul Umoriştilor” cu grafică, caricaturi şi alte lucrări pe teme umoristice.
Ghinionul continuă să-I urmărească şi fostul director, N. Batzaria îl concediază pentru faptul că şi-a permis să părăsească redacţia fără aprobare şi să se retragă la Braşov spre a se odihni în urma unei congestii pulmonare de care suferise.
Lucrează o vreme alături de V. I. Popa şi H. Maxy, într-un atelier de grafică publicitară, înfiinţat de S. Maur, perioadă în care îl cunoaşte pe T. Muşatescu, Ioan Masoff şi alţi scriitori tineri din aceeaşi generaţie.
Concomitent lucrează ca redactor la ziarul „Universul” de unde a fost concediat de Stelian Popescu, deoarece colabora şi la alte publicaţii, printre care şi la revista „Cuvîntul liber”, scriind articole şi desenînd ilustraţii cu caracter social.
Anii următori se arată a fi plini de realizări pe plan cinematografic.
După îndelungi eforturi şi lipsuri, Marin lorda debutează în cinematografie cu primul film de desen animat de lung metraj (330 m), avînd ca erou principal unul din personajele pe care le desena în revista Dimineaţa copiilor, „Haplea”.
În 1928 realizează filmul Aşa e viaţa!, avînd ca interpret pe Ion Georgescu şi se pare că norocul continuă să-i surîdă căci imediat, în aceeaşi perioadă a fost chemat să lucreze alături de regizorul francez Fernando Gabriel Roşea.
Prima sa expoziţie va fi una de caricaturi, prezentată de Cincinat Pavelescu, căreia un an mai tîrziu, adică în 1934, îi va urma o alta de grafică.
Este desemnat să facă parte din delegaţia română la Congresul de pace de la Bruxelles din septembrie 1936, iar în octombrie a aceluiaşi an îi este încredinţată conducerea revistei Dimineaţa copiilor, totodată avansîndu-i-se propunerea de a colabora la emisiunile postului de radio românesc.
Guvernul condus de Goga suspendă revista pentru copii şi M. Iorda se angajează ca regizor Ia teatrul „Muncă şi voie bună”, înfiinţat de V. I. Popa şi tot în 1938 îi apar cărţile Funeralii naţionale, Haplea la stăpîn, Poveştile unchiului meu, Meşterul strică.
În 1939 i se propune să înfiinţeze şi să conducă revista Curentul pentru copii de unde este scos după cîteva luni, iar între timp guvernul francez îi acordă medalia de bronz pentru un film şi schiţe de decor expuse la Expoziţia internaţională de la Paris 1937.
În anul 1941 şomează, ajutîndu-şi soţia să conducă o mică librărie pe Calea Rahovei, pentru ca anul următor să fie numit profesor la Conservatorul Muncitoresc al Ministerului Muncii.
Montează mai multe spectacole pentru copii şi apoi este mobilizat alături de alţi scriitori şi regizori să conducă echipe de teatru în spectacole pentru răniţi.
Urmează o perioadă de aproape un an de dispariţie din lumea artistică, timp în care se refugiase împreună cu soţia în casa lui Mihail Sorbul, undeva lîngă Piteşti, de unde se reîntoarce abia după 24 august 1944.
Este angajat de V. Eftimiu ca regizor principal la Teatrul Naţional şi este numit consilier artistic la Ministerul Muncii şi Ministerul Artelor, Concomitent încearcă să-şi reia activitatea cinematografică cu filmele Focuri sub zăpadă şi Cetatea fermecată, ambele rămase neterminate din lipsă de fonduri şi material.
În 1946 îl regăsim ca director al teatrului Muncă şi lumină, apoi în 1947 director al Teatrului Naţional din Iaşi, unde din treisprezece spectacole ale unei stagiuni montează opt, în 1948 este director al Teatrulu Naţional din Craiova, iar din 1949 cere revenirea în Bucureşti.
Între timp montează spectacole la Ploieşti, Reşiţa, Brăila, este angajat ca regizor prim la Teatrul Giuleşti şi îi apar cărţile Oameni în cătuşe de aur, Un căţel, un purcel şi-un băieţel. Montează piesele: Ce se naşte din pisică, Hagi Tudose, Noapte de vară, un spectacol Alecsandri-Caragiale, Domnişoara Nastasia.
În 1957 este transferat la Teatrul Tineretului, montează Înşir-te mărgărite, i se retipăreşte volumul Poveştile unchiului meu şi urmează timp de trei ani cursurile serale ale Universităţii de marxism-leninism — secţia filosofie.
Colaborează intens cu desene, reportaje şi caricaturi la Magazin, Urzica, Ateneu, Flacăra, România liberă. În 1965, în parcul Herăstrău, se organizează o Expoziţie retrospectivă Marin Iorda, din catalogul căreia făceau parte peste o sută de lucrări originale: acuarele, tempera, grafică (tuş, cărbune, creion), schiţe, proiecte de lucrări de grafică publicitară, program de sală, afiş, modele pentru ţesături şi imprimeuri.
Ca lucrări de desen animat au fost expuse cadre din filmul realizat în 1927.
Stagiunea 1966-67 de la Bacău se deschide cu premiera piesei lui Marin Iorda Cîntec de inimă albastră şi are loc o a doua ediţie a Expoziţiei retrospective.
Ultima parte a vieţii maestrului se dovedeşte a fi rodnică, mai ales din punctul de vedere al colaborării cu Tudor Muşatescu, colaborare care are ca rezultat reîntoarcerea personajului „Haplea”.
Iată ce spunea Aurel Baranga despre Marin Iorda (declarîndu-se un mare admirator al acestuia) la a şaptezecea-i aniversare: „Caricaturist, poet, dramaturg, regizor, romancier, scenograf, prieten şi tovarăş de drum al lui V. I. Popa, puţini ştiu că (...) a fost în toate domeniile şi continuă să fie unul din acei ciudaţi inventatori care lucrează la domiciliu, descoperind misterul bombei atomice într-o cutie de conserve cu un ac de pălărie şi un fierăstrău de traforaj”.
Dan R. Filimon

(Almanah Flacara 1986)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu