Acum un an eram pe plajă, la
Mamaia, cu De Sica. Vittorio, ce dumnezeu, nu-l ştiți? Cineastul italian. Aşa!
A ţinut morţiş să facem concediul împreună. Ştia că lucrez în branşă. M-am
trezit pe nepusă masă cu o telegramă de la el: sosesc marţi stop fă rost de
gazdă stop te îmbrăţişez stop De Sica stop. Prea bine nu îI ştiam eu pe De
Sica, aşa că am dat fuga la Cinematecă să-i văd integrala, că nu voiam să mă
fac de rîs. Drept este că noi cei 20-30 de speriaţi din sală nu prezentam
încredere proiecţioniştilor care ne-au oferit ediţii prescurtate ale filmelor
şi aşa tunse bine de DDF. Însă, oricum, o idee tot îţi puteai face despre ele.
Cu acest
bagaj de cunoştinţe şi cu un buchet de flori, am aşteptat în gară sosirea expresului.
Ne-am recunoscut imediat (talentele se recunosc de la distanţă). Şi hai la
mare. Alternativa era: cu trenul pînă la Constanţa, ori cu Trabantul meu? S-a
preferat a doua, pentru comoditate şi, mai ales, pentru libertate în mişcări.
Am plecat la două noaptea, ca să prindem şoseaua mai liberă şi am intrat în
Constanţa pe la ora 10. Şi fiindcă nu făcusem rost de locuri la hotel — căci
ştiţi şi dv., în sezon la mare nu găseşti locuri la hotel nici dacă lucrezi în
alimentaţie — ne-am dus la vechea mea gazdă, nenea Ghiţă, pensionar viguros ce
merge pe 90 de ani. Aici totul era închiriat; mă refer la cele trei camere,
garajul, spălătoria şi magazia de lemne.
Pentru noi păstrase o încăpere
care găzduise cu mulţi ani în urmă găinile şi porcul, dar de cînd rentează
treaba cu închiriatul, coșmelia a fost pusă în exploatare. De fapt, aveam aici
tot confortul: 2 paturi de spital metalice, cu saltele de paie, o scîndură cu
nişte cuie în chip de cuier şi o măsuţă de 15/15 cm. Mai mult nici nu ne
trebuia. Din păcate, nu avea ferestre, dar asta nu deranja, deoarece tot nu
stăm acasă, iar noaptea dormeam cu uşa deschisă. După ce ne-am spălat de praful
de pe drum la cişmeaua din mijlocul curţii şl ne-am aşezat sub umbrar, nenea
Ghiţă ne-a cerut să fixăm ora la care dorim să folosim amenajările sanitare,
deoarece fiind găzduite 14 familii, trebuia o planificare riguroasă. Am optat
pentru 5,50 baia şi pentru 6,22 celelalte. De la 9,30 la 16 se puteau folosi locurile
sus amintite prin înţelegere cu colocatarii arşi de soare care făceau pauză la
domiciliu. Nenea Ghiţă ne-a mai explicat că, în cazul unor tulburări ivite pe
parcurs din cauza apei sau alimentaţiei, nu-şi asumă nici o obligaţie. Evident,
ne-a perceput o taxă suplimentară de zece lei per persoană pe zi pentru folosirea
băncii de sub umbrarul de viţă, precum şi a scăunelelor mobile. Veseli că am
rezolvat problema cazării, am plecat la plajă. Pe nisip, lume multă de n-aveai
unde pune salteaua. Am găsit un spaţiu mai liniştit între nişte tufe şi, dezbrăcaţi
de costume şi convenienţe, am început să trăncănim, firesc, despre ale noastre.
Şi ce putea să ne lege mai mult decît imaginea?... De Sica o vedea în felul
lui, cunoscut de altfel, eu în felul meu, încă neadus la cunoştinţa marelui
public. De exemplu, el susţinea că un nud de femeie poate fi filmat numai din
raccourci, eu susţineam că un nud de femeie nu se poate filma din nici un
unghi. El îmi argumenta cu filmele lui, eu cu ale noastre. Apoi, problema sunetului
în film. Aici era să ne certăm. Cum putea susţine că în filmele făcute la
Buftea nu se poate înţelege nimic din dialogul actorilor, mai ales că nu văzuse
decît 62 care probabil nu erau concludente? De aceea, subiectul a rămas
deschis. Cînd tocmai ajunsesem la ideea superiorităţii unui scenariu net superior
faţă de un scenariu net inferior, o minge udă şi grea, şutată dintr-un grup de
tineri dolofani deveniţi ad-hoc fotbalişti, l-a troznit în cap pe De Sica. La
protestele mele vehemente, mi s-a răspuns injurios, eu l-am pocnit peste
picioare pe arbitrul competiţiei care striga cel mai tare încît în cursul
îmbrîncelii care a urmat a intervenit responsabilul bufetului din apropiere
care ne-a despărţit amical cu cîte o frapieră cu apă turnată în cap. De Sica
rîdea copios de toată scena care-i amintea de primele filme în stil neorealist
la care-şi făcuse mîna. Atunci, i-am propus să nu mai abordăm subiecte serioase
în discuţie, care ne fac să nu fim atenţi la viaţa ce pulsează în jurul nostru.
La prînz, în prima zi, am mîncat la
restaurantul de pe faleză. N-a durat mult, pentru că am găsit un chelner mai
expeditiv. Am stat doar o oră pînă a venit comanda. În alte zile n-am avut
norocul ăsta, aşa că prelungeam dejunul cu cina. În schimb, orchestra era
minunată. Cînta atît de tare şi atît de frumos încît ne scutea de orice
conversaţie protocolară. Nouă nu ne mai revenea decît misiunea de a da din cap
şi de a zîmbi ori de cîte ori vreunul din noi îşi vîra un deget în urechi pentru
a-şi proteja timpanul. Sîmbetele şi duminicile le petreceam la televizor, în
holul hotelului de pe plajă, unde putea veni oricine, fără taxe suplimentare.
Am fost de vreo două ori în port şi la statuia lui Ovidiu, însă cel mai mult
l-a impresionat pe Vittorio magazinul de covrigi de lîngă monumentul
străbunului său. Dar cum două săptămîni nu sînt o veşnicie, a venit şi vremea
despărţirii. Vittorio a plecat pe calea aerului la Roma, cu regretul că
preţiosul său timp nu-i permite un sejur mai lung cu mine. M-a rugat însă, ca
la anul, dacă nu mi-e greu, să-i organizez tot eu vacanţa.
Dan Cojocaru
(Perpetuum Comic 1983)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu