Bucuros,
că, în fine, nimerise într-un oraş, pe care îl vizita pentru prima oară, Viktor
Ilici îşi dădu acordul de a i se lua un interviu.
Rapid,
Viktor Ilici luă micul dejun în camera de la hotel, ieşi pe balcon şi,
aşteptînd colaboratorul anunţat, începu să cerceteze o viaţă necunoscută lui.
Avea
şaizeci de ani, bătuţi pe muchie, zilele deveneau tot mai scurte, şi, de aceea,
în noul loc, unde l-a aruncat soarta, el se străduia să afle, să cunoască
totul, cît se poate mai în detaliu, privea în jur cu atenţie şi încordat, căci
înţelegea perfect că o altă revenire în oraş va fi puţin probabilă.
Cum
Viktor Ilici era cufundat în gînduri, nu a auzit bătaia în uşă. Uşa se
întredeschise şi un glas de femeie strident şi autoritar întrebă:
— Sînteţi
aici?
Intrase
o fată înaltă, solidă, cam de douăzeci şi trei, douăzeci şi patru de ani.
— Kuskova,
se recomandă fata. Scoase servieta, care atîrna ascultător pe umărul ei brusc
înclinat, cu repeziciune o aruncă pe divan şi privi cu ochi critic încăperea.
Da... spuse ea cu compasiune, aici îţi piere somnul.
— Da’
ce vă veni? întrebă Viktor llici, care, din nu ştiu ce motiv, se şi tulbură. Eu
mă simt foarte comod aici.
— Mă
bucur pentru dumneata, zise Kuskova. Şi, în general, aveţi perfectă dreptate.
Trebuie să ne adaptăm condiţiilor. Cu atît mai mult, cu cît ele sînt uneori mai
puternice ca noi. Totuşi, să trecem la subiect, timpul îmi este limitat. Vă
imaginaţi deja, caracterul discuţiei?
— Presupun...
începu Viktor llici.
— Într-un
cuvînt, spuse fata, scoţînd din servietă bloc-notes-ul, există o anume cerinţă
pentru rubrica „Oaspeţi de seamă”.
Trebuie să ne povestiţi despre impresiile proprii asupra oraşului, cum v-a
plăcut aspectul lui arhitectonic, rezumînd, pe scurt, cam ceea ce povestesc
toţi în asemenea ocazii. Dar înainte de toate vă voi pune două-trei întrebări
în legătură cu planurile dumneavoastră de creaţie. Ce ziceţi, începem? Aţi
venit la noi pentru prima dată?
— Da,
spuse Viktor Ilici.
— În
acest caz, probabil, noul şi marele ansamblu de locuinţe Okaemovo v-a atras privirile?
Nu pot afirma că acesta este vîrful construcţiei citadine moderne, dar în orice
caz, are la bază o oarecare concepţie. Marele ansamblu este legat în mod reuşit
de localitate şi, în general, se încadrează în arhitectura ei. Este bine realizată,
spre exemplu, Casa modei. În schimb, „Magazinul universal cu autoservire”
l-aş fi plasat mai aproape de lac. Cred că acolo era mai necesar. Pe acelaşi
mal înalt şi drept mi se pare că trebuia amplasată o clădire mai lungă. Sînteţi
de acord?
— Vedeţi...
începu Viktor Ilici.
— Ah,
lăsaţi, spuse Kuskova, plîngîndu-se în legătură cu proiectele tip, mai
întotdeauna arhitecţii noştri îşi ascund dibaci inerţia lor creatoare. Problema
este că trebuie creat, trebuie gîndit. N-a spus cineva odată: „Cuget, deci
exist”?
— Da,
a spus... şi Viktor Ilici tuşi
— Şi
a avut dreptate! exclamă fata. Nenorocirea constă în faptul că oamenii care
gîndesc sînt, se pare, tot mai puţini. Nu ştiu ce se întîmplă acolo la
dumneavoastră, dar gîndesc că, aproximativ la fel se merge pe aceleaşi lucruri
şi, de-ai vrea să schimbi ceva, n-ai cum. Îmi veţi răspunde: „Peregreev hotărăşte”. Iar eu o să vă
spun: este un răspuns şablon! Vor striga toţi din jur: „Peregreev”! Şi dumneata, după ei. În fond, cine este Peregreev?
— În
asta şi constă problema! spuse fata, privind spre el cu compătimire. Inerţia,
dragă prietene, este un lucru groaznic. Ăsta-i adevărul! Să lăsăm, dar această
temă. Aţi apucat să vedeţi teatrul cel nou?
— L-am
văzut, zise Viktor llici.
— Exteriorul
este plăcut, dar interiorul!... plesni fata din palme. Parcă este din secolul
al XlX-lea...
— Dar
mie îmi plac teatrele cele vechi, îşi expuse timid părerea Viktor llici.
— Asta,
ştiţi, îl considerăm detaliul dumitale. De altfel, se mai manifestă şi acum, în
marele mers al nostru, unele sentimente nostalgice. Dar toate astea sînt sirop
de trandafiri, o smiorcăială lirică. Este adevărat, trebuie să recunosc că şi
trupa de actori se află la nivelul acestei clădiri. Pe artiştii noştri i-aţi
văzut? În Liaguţşin, mă rog, mai arde ceva, dar ceilalţi sînt nişte imitatori
perfecţi. Pictura este săracă, coloristica la pămînt, grafica modestă, nu mai
zic de sculptori, cu ei lucrurile stau şi mai rău
— Mi-a plăcut monumentul lui Lermontov, zise abia
auzit Viktor llici.
— Despre
părerea asta n-o să scriu. De altfel nu aţi primi lauri pentru ea, în schimb
aţi da apă la moară la aşa zisele „oracole” locale, care fac stăruitor din Hughin
o personalitate. Vă spun eu, că nu merită asemenea laude.
— Din
Hughin? Dar cine-i?
— Autorul
acestui monument. Nici nu-l cunoaşteţi? Uite-aşa, prietene, nişte indivizi
şterşi ating cu degetul cerul. Ei bine, în general, totul mi-e clar. Ce am mai
vrut să spun? Da! Cu ce intenţionaţi să fericiţi planeta noastră obosită de aşteptare?
Viktor
llici încercă să surîdă.
— Cum
să vă spun?... Răspundeţi mai amplu. Ce dracu! Kuskova privi spre ceas şi în
ochii ei se reflecta spaima. O să întîrzii! Am pălăvrăgit cam mult cu dumneavoastră.
V-am demoralizat. Liniştiţi-vă. Vă vom trimite ziarul...
Spre
seară, Viktor llici plecă. Nu simţi cum se produsese decolarea, observă doar
că, pe dată, oraşul furnicar începu rapid să se micşoreze; pe drumurile
rîurilor, prin întuneric, goneau maşini precum jucăriile şi, deja ţîşneau în
casele, acum frumoase jucării, luminiţe de aur, semn de despărţire.
Tocmai
în acele clipe Kuskova stătea în mica ei bucătărie şi povestea vecinei despre
Viktor llici:
— Bătrînul
mi-a părut tare şters... Abia de-am reuşit să conversăm. Chiar mai apoi, abia
şi-a scăpat vorbele. în general, aceste personalităţi ies mult cîştigate
dintr-o asemenea cunoaştere intimă!
Leonid Zorin
În româneşte
de STELIAN CEAMPURU
(Perpetuum Comic - 1986)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu