După derularea unui generic consistent,
însoţit de hohote de rîs, aplauze, ovaţii, scena reprezintă o avanscenă; în
prim plan — o casă de bilete; în gros plan, casieriţa — o blondă superbă, cu
ochi verzi şi picioare lungi şi umeri roz şi mantou gri şi tocă de zibelină
albă — a ieşit toată prin ghişeu, scoţîndu-şi chiar, în afara micului ecran, nasul
pudrat.
Pereţii sînt tapetaţi cu afişe
multicolore; „Căderea Romei”, „Asediul Troiei”, „Bobîlna în flăcări”, „Parastas
la Căpîlna” şi altele.
Regizorul va avea grijă ca toate
personajele să apară în prim plan, pentru a putea fi mai bine încadrate pe
statele de plată. Casieriţa, cei care au cumpărat deja bilete, vor privi spre
camera de luat vederi, şi chiar tovarăşii care stau cu spatele îşi vor întoarce
faţa spre teleobiectiv, ca într-un tablou al pictorului naiv Rousseau-Vameşul,
care va dovedi astfel că nu a fost chiar atît de naiv la vremea lui, din moment
ce a putut prefigura o viitoare filmare la televiziune; regizorul va alege dintre
figuranţi pe cei mai graşi, pentru a umple cît mai deplin ecranul, şi va
încerca să susţină în faţa contabililor tv ideea plăţii la decimetrul pătrat de
prestanţă; el însuşi, regizorul, se va agita cît mai mult, maltratînd textul şi
zăpăcind actorii, introducînd pe peliculă propria sa mînă cu degetele
răşchirate imperativ în toate direcţiile; operatorul-şef va trasa sarcină operatorului
secund să-l filmeze filmînd, iar operatorul secund îşi va strecura şi el un
bombeu în gros plan.
Totul trebuie astfel conceput
încît, în final, numele autorului să poată fi omis de pe generic, contractul în
baza căruia acesta ar putea fi remunerat să se rătăcească, iar sceneta să apară
ca o emanaţie firească, spontană, a recuziterilor, personalului tehnico-sanitar
etc.
În prim plan — dar ce spun eu
„prim plan”! în acelaşi plan — se desfăşoară acţiunea. Intriga în sine nu
prezintă importanţă, iar poantele noi, introduse de autor, vor fi înlocuite cu
poante vechi, verificate, care să-i înlesnească telespectatorului aerul condescendent
— atît de necesar pentru digestie.
Finalul va fi şi el punctat de
hohotele de rîs şi aplauzele din fonoteca de aur a radioteleviziunii.
Timp de cinci minute, pe micul
ecran se va derula restul genericului, un pomelnic interminabil, începînd cu
prim adjunctul secundului inginerului de sunet şi terminînd cu halebardierul
şaisprezece dintr-o piesă istorică la care s-au amînat plăţile pentru
figuraţie.
TUDOR VASILIU
Almanah literar 1984
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu