Aparent lipsit de tact,
de acea ştiinţă a vieţii încă nenăscute, căutînd să găsească absolutul în imediat,
E. M. Cioran apare în ansamblul „naturii” ca un episod, ca o digresiune, ca o
erezie, ca un trouble-fête, ca un extravagant sau un rătăcitor, un mare Don
Quijote al filosofiei contemporane, care are totul complicat, chiar şi teama,
devenind la el frică de sine, spaimă. În faţa soartei de a muri sedus de
infinit.
Lansîndu-se în aventura conştiinţei, pe drumul singular al
personalităţii sale întru cunoaşterea fiinţei, E. M. Cioran, la cei şaptezeci
şi patru de ani ai săi (n. în 1911, la Răşinari) a ajuns prin experienţă epuizantă
la antipodul inocenţei sale originare. „Nu ştim, nu putem fi siguri şi nimeni
nu ne poate confirma dacă a sa cădere din eternitate în timp, în acea
nedeterminare permanentă, măsură unică mai aproape de încercarea continuă de
înţelegere a însăşi eternităţii, este o posibilitate de a ne întoarce la
puritatea originară, pentru a începe o nouă retrăire a vieţii, fără repetarea
experienţelor neizbutite adunate în pomul cunoaşterii; dacă este drumul esenţei
pe care viaţa îşi grăbeşte paşii nesiguri de imediat, de necunoaştere, de
speranţă în devenire, în ajungere la perspectiva eternă a manifestării fiinţei
ca desfăşurare a neidenticului. Perspectivă în care o boare de ireal, o adiere
plăcută, de neterestru, ce foşneşte uşor în arborele vieţii, ne-ndeamnă,
ne-mpinge spre marea aventură a absolutului.
Dar ceea ce putem afirma cu siguranţă este că întreaga
spiritualitate românească, experienţa şi mentalitatea de „acasă” au constituit,
şi sînt în continuare un suport solid pentru filozoful solitar, l-au susţinut
permanent în aventura întreprinsă, în propriul său labirint interior pentru a
găsi un răspuns la marile întrebări dintotdeauna: omul, existenţa, raţiunea,
civilizaţia, timpul, moartea etc.
Cînd este observat cu atenţie, în timpul „absenţelor” sale,
în acele momente, cînd „cursa-ncetineşte” sau se termină, se poate desprinde
din privirea sa exasperarea sau remuşcarea de a se fi creat impresia că şi-a
uitat ţara.
Din „De l’inconvénient d’être né” (Gallimard, 1973) prezentăm
astăzi cîteva „amintiri din copilărie” şi aforisme:
Locuiam la ţară, mergeam la şcoală şi, ca un detaliu foarte
important, mă culcam în aceeaşi cameră cu părinţii. Seara, tatăl meu avea
obiceiul să-i citească mamei. Deşi era preot, ei îi citea de toate,
gîndindu-se, fără-ndoială, că la vîrsta mea, nu înţeleg. În general, eu
n-ascultam şi adormeam, dacă nu era vorba de vreo poveste interesantă. Dar
într-o noapte am ciulit urechile. Citea dintr-o biografie a lui Rasputin scena
morţii cînd tatăl îi spunea fiului său:
„Mergi la San-Petersburg, du-te la mai marele oraşului, să
nu dai înapoi de la nimic şi să nu crezi în nimeni, pentru că dumnezeu este un porc bătrîn”.
O asemenea enormitate în gura tatăului meu, pentru care
preoţia nu era o glumă, m-a impresionat atît de mult, precum un incendiu sau un
seism. Dar îmi amintesc, de asemenea, foarte bine — şi sînt de atunci mai bine
de cincizeci de ani — că emoţia mea a fost urmată de o plăcere stranie,
nu-ndrăznesc să spun perversă.
❉
La cîţiva kilometri de satul meu natal se afla, cocoţat pe
înălţimi, un cătun locuit de ţigani. În 1910, un etnolog ajunge aici, însoţit
de un fotograf. Reuşeşte să-i adune pe locuitori, care acceptă să se lase
fotografiaţi, fără să ştie ce-nseamnă aceasta. În momentul cînd li se spune să
nu se mişte, un bătrîn strigă: „Să nu-i credeţi! Vor să ne fure sufletul”. Apoi
se reped toţi spre cei doi vizitatori care au reuşit cu mare greutate să scape
întregi. Aceşti ţigani, semisălbatici, nu erau ei India, ţara lor de origine,
care, în aceste circumstanţe, vorbea prin intermediul lor?
❉
D.C... care, în satul său, în România, îşi scria amintirile
din copilărie, povestindu-i vecinului său, un ţăran numit Coman, că nu va fi
uitat, acesta vine a doua zi cu noaptea-n cap şi-i spune: „Eu ştiu că nu
valorez nimic, dar, totuşi, nu cred c-am decăzut așa de rău pentru a se vorbi
despre mine într-o carte”.
Lumea orală, cît ne este de
superioară!
Oamenii (aş vrea să spun, popoarele) nu rămîn în adevăr
decît pe timpul cît au oroare de scris. Din momentul în care sînt stăpîniţi de
prejudecată, ei intră în echivoc, îşi pierd toate vechile superstiţii, posedaţi
de o alta nouă, mai rea decît toate celelalte împreună.
❉
Fiecare familie îşi are filosofia ei. Un văr de-al meu, mort
tînâr, îmi scria: „Totul este aşa cum a fost întotdeauna şi cum va fi,
fără-ndoială, pînă ce n-o mai fi nimic”.
Mama, pe de altă parte, termina prin această frază testament:
„Ceea ce întreprinde omul va fi regretat mai devreme sau mai tîrziu”.
Nu m-aş putea lăuda c-aş fi putut dobîndi acest viciu de
regret prin gusturile mele rele. El mă precede, el face parte din patrimoniul „tribului” meu.
Ce testament, ce inaptitudine la
iluzie!
❉
Cuvintele fratelui meu apropos de tulburările şi suferinţele
noastre: „Bătrîneţea este autocritica naturii”.
❉
— Ce faci de dimineaţă pînă seara?
— Mă suport.
❉
Aveam douăzeci de ani. Totul mă apăsa. Într-o zi m-am
prăbuşit pe canapea cu un „nu mai pot”. Mama, deja foarte preocupată din cauza
nopţilor mele albe, mă anunţă că tocmai spusese o liturghie pentru „odihna” mea.
Nu una ci treizeci de mii aş fi vrut să strig, gîndindu-mă la cifra scrisă de
Carol Quintul în testamentul său, pentru o odihnă, dealtfel lungă, este
adevărat.
❉
Dumnezeu: o boală de care te poţi vindeca, deoarece nimeni
n-a murit de ea.
❉
Din copilărie am intuit scurgerea orelor, independent de
orice referinţă, de orice act, de orice eveniment, separarea timpului de ceea
ce el nu era, existenţa sa autonomă, statutul său special, imperiul, tirania
sa. Îmi amintesc, cum nu se poate mai clar, de acea după-amiază, cînd pentru
prima dată, în universul vacant, eu nu eram altceva decît scurgerea clipelor
care refuzau să-şi mai îndeplinească funcţia lor proprie. Timpul se dezlipea de
fiinţă în detrimentul meu.
❉
Aforismul? Este un foc înăbuşit. Se-nţelege că nimeni nu
vrea să se-ncălzească la el.
❉
A te răzvrăti împotriva eredităţii înseamnă să te
răzvrăteşti împotriva a miliarde de ani, împotriva primei celule.
Fiecare opinie, fiecare punct de vedere este, în mod necesar,
parţial, trunchiat, insuficient. În filozofie, şi-n orice alt domeniu, originalitatea
se reduce la definiţii incomplete.
❉
Ce decepţie că Epicur, înţeleptul de care am încă nevoie, a
scris mai mult de trei sute de tratate. Şi ce uşurare că ele s-au pierdut.
În româneşte de Dorel
Filipescu
Din Almanahul
Luceafărul 1985
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu